Международни новиниВИЖ ВСИЧКИ

The Times: Готвят бойкот на модната индустрия заради използването на китайски памук

02 август 2020 | 11:19

Снимка:

Лондон. Синдзян, родината на уйгурите в Западен Китай, до голяма степен е отрязана от външния свят, но има все повече доказателства, че мрачните събития в затворената територия засенчват британската хайлайф, пише вестник The Times

В петък САЩ наложи обширни санкции на китайска паравоенна и бизнес организация, която ръководи масови лагери за „превъзпитание“ на етнически уйгурски мюсюлмани и доминира в огромната търговия за износ на памук и текстил в изолираната провинция.

Наказателните мерки на Вашингтон за злоупотреба с правата на човека служат като предупреждение за водещи международни марки, продаващи популярни модни, технологични и хранителни продукти, че всякакви предполагаеми връзки към Синдзян и неговите проекти за принудителен труд могат да доведат до вредни последствия за техните финанси и репутация.

Десетки световни имена, популярни сред британските потребители, са изправени пред въпроси за предполагаеми бизнес връзки с огромната китайска индустрия за памучно облекло - 85% от които произхожда от Синдзян - и уйгурския принудителен труд, който сега се използва във фабрики в Китай.

Марките, идентифицирани от мозъчни тръстове и кампании в Австралия, Америка и Обединеното кралство, включват Muji, H&M, Burberry, Calvin Klein, Adidas и Uniqlo. Всички отричат да имат доказателства за принудителен уйгурски труд във веригите си за доставки. Няколко компании посочиха, че са прекъснали връзките си с тази китайска провиция.

Китай е отговорен за около една пета от световното производство на памук и прежди, по-голямата част от които се изработват именно в Синдзян.

Връзки между китайския „памучен гулаг“ и модната индустрия бяха разкрити за първи път преди две години, като марките са обвинени, че си затварят очите. Сега те са изправени пред съгласувани кампании, призиви за бойкоти на потребителите и инвеститорите и дори перспективата за законни ограничения.

Превод и редакция: Юлиян Марков